We beginnen vandaag graag met het volgende filmpje. Eerst weer even kijken dus 🙂

 

 

Waarom nu dit filmpje? Komt ie!

 

Een tijd geleden schreef Naath een Blog over een bierkaart. Ja. Serieus. Het ging niet zozeer over het bier, maar meer over de vraag die er voorop die ‘menu’kaart prijkte. De vraag der vragen. De vraag die perfect past bij wat wij doen en bij ons motto (‘Mens, durf te leven’). De vraag luidde: ‘Welk leven kies jij?’ Op de bierkaart kon je kiezen tussen: Nieuw leven, Wild leven, Dorps leven, Lang zal ze leven, Dubbel leven en… Zwaar leven. Naath koos meteen, als grap, voor de laatste. “Doet u mij maar een zwaar leven”.

 

Op het moment dat ze het zei schoten wij beiden vol. Holy… Kiezen voor een zwaar leven? We lijken wel gek! Meteen was ook de vergelijking met het ‘dagelijks leven’ (weer een nieuw biertje! 😉 ) daar. Hoe vaak kiezen we eigenlijk, meestal onbewust, ook voor zwaar leven? Terwijl het zo eenvoudig is om juist te gaan voor de leuke, lichte, mooie kant van het leven? Klagen, mokken, boos zijn, je irriteren… het gaat als vanzelf, terwijl het alternatief (genieten, lachen, shit van je af laten glijden) er zo vlak naast ligt!

 

We stellen jou daarom nu ook die vraag: Welk leven kies jij? En dan bedoelen we niet de bier-smaakjes natuurlijk. Kies jij voor een gezinsleven, kantoorleven, licht leven, samenleven, vrij leven, alleen leven, simpel leven, gezond leven of toch dat zware leven? Durf, mag en kan jij nog wel zelf kiezen? Of kiezen anderen voor jou? Wat kies JIJ?

 

Misschien zegt iets in jou nu: ‘Kiezen? Hoezo? Dat kies ik toch helemaal niet zelf? Het leven komt toch zoals het komt?’ of: ‘ik KIES toch helemaal niet voor een zwaar leven? Ik krijg allerlei ellende op mijn dak die ik echt niet zelf wil hoor!’ We snappen ook heel goed dat je dat zegt. Er zijn heel veel dingen (misschien wel meer dan heel veel) die je niet zelf kunt beïnvloeden. Maar. De manier waarop jij reageert en ermee omgaat: DIE bepaal je WEL zelf! Je kunt dan ALTIJD kiezen. Echt waar. Kies je licht? Of kies je donker? (of: zwaar). Daarover gaat het vandaag. En het is meteen nummer 9 in onze F*CK IT- Top 10:

 

 

 

 

Leuk gezegd. Instant gelukkig zijn. Met AL die gedachten en angsten en dingen die moeten en… Ja. Zo voelt het waarschijnlijk. Dat hóófd… dat gaat maar door en door en door…Je hebt per dag gemiddeld wel zo’n 40.000 tot 60.000 gedachten. Als je 18 uur wakker bent dan heb je dus gemiddeld 3.000 gedachten per uur. Per minuut heb je dan (ongeveer) 52 gedachten . Veel hè? Nou kan je natuurlijk proberen die allemaal bij te houden. Is best veel werk en gaat natuurlijk nooit lukken. Het aparte is dat ál die gedachten gaan over wat er al gebeurd is, of over wat er nog gaat komen. Pfff… Wat heb je dáár nou aan? Gebeurd is gebeurd en wat nog komt loopt toch meestal anders dan je had verwacht, gedacht of gehoopt. Het wordt tijd die gedachten eens even lekker te laten en te zien wat er dán nog over blijft. En precies daarvoor hebben we vandaag twee leuke oefeningen voor je.

 

 

Bekijk eerst het filmpje hieronder (het is in het Engels, de uitleg voor de mensen die dat wat lastiger vinden): Met de eerste oefening (gebaseerd op het filmpje) gaan je vandaag namelijk oefenen in het observeren van gedachten. Observeren, zonder er op in te gaan. Je kunt ze zien als wolken. Die zijn er even en hupla.. daarna waaien ze weer weg of verder. Soms verdwijnen ze zelfs helemaal. Achter die wolken zit altijd de blauwe lucht. Daar is het rustig, stil. Heerlijk! Ook als er veel wolken zijn (gedachten dus) zit die blauwe lucht er. Als je dat kunt ervaren of zien, dan zijn de gedachten een stuk minder irritant. Leuk weetje nog trouwens; je hoofd kan maar 1 ding tegelijk (Ja vrouwen, geldt óók voor ons!). Als je nou heel veel gedachten hebt, dan helpt het om je hoofd iets heel anders te laten doen. Terugtellen van 3000 naar 0 met stapjes van 7 bijvoorbeeld. Of naar het tafelblad staren en ieder naadje of nerfje analyseren. Je hoofd richt zich dan op het tellen of kijken en vergeet helemaal die boodschappenlijstjes voor oud en nieuw, of die vervelende opmerking van die collega waarvoor jij altijd zoveel deed. Zómaar, PLOP; weg! Handig hè? 🙂

 

 

Herkenbaar? Donkere wolken… en dan ergens het besef dat de blauwe lucht, of de ‘rust’ er nog wel moet zijn. Ergens. Ver weg. Maar wel in jouzelf! De oefening ‘Blauwe lucht’ helpt echt om meer afstand te nemen van die eindeloze gedachtenreeks en de geluiden die je af kunnen leiden. Je gaat ze gebruiken. In plaats van je eraan te irriteren of je erdoor af te laten leiden!

 

En op de momenten dat je zelf merkt dat je wat zwaar op de hand bent (zoals Brigitte Kaandorp in het filmpje hierboven) kun je ook prima de oefening doen die ‘lichtpuntje’ heet. In het filmpje daaronder (van onszelf: leuk! 🙂 )  zie je ook hoe snel het kan veranderen: van zwaar naar licht. Easy peasy 🙂 En wel zo gezellig voor volgend jaar (dat duurt niet lang meer!)

 

Blauwe lucht

 

Lichtpuntje

 

 

 

Deel je hieronder, via de mail, of op Facebook weer even hoe het met je gaat en welke oefening jij het prettigst vond?

 

Heeeel veel plezier vanavond met Oud & Nieuw. Hou je vingertjes d’r aan en neem een lekkere oliebol op ons 😉

 

Tot in 2018!!!

 

Knuffels, Naath & Jeroen