TWEEDE KERSTDAG! Eerst weer even een leuk muziekje voor wat gezelligheid en kerstsfeer in huis 🙂 Was je vast aan toe! 😉

 

 

En dan… hoe was het gisteren? Heb je veel apen terug moeten kieperen? Of viel het mee? Heb je gemerkt hoe makkelijk je iets van een ander overneemt? Iets waar een ander last van heeft wordt ineens, zomaar, JOUW probleem! Nou ja! Je daar meer bewust van zijn helpt meestal al een heleboel. Let er de komende dagen maar eens op! Vandaag is natuurlijk ook weer een uitgelezen dag om in de oefen-stand te gaan. Zowel wat betreft de apen, als wat betreft… anders eten! Kijk eerst maar even naar ons filmpje voor vandaag:

 

 

We hopen dat het niet al te herkenbaar is. Waarschijnlijk loop jij niet de hele dag met een weegschaal onder je arm (Naath ook niet hoor 😉 ), maar meestal zit ‘wegen’ of iets wel of niet doen, op basis van hoe je jezelf eruit vindt zien vanzelf een beetje in ons systeem. We hebben het zó vaak over eten, diëten, afvallen, lijnen… sommigen de hele dag door. Ook als je kijkt naar jouw lijstje met goede voornemens van eind vorig jaar dan is de kans groot dat er iets opstaat dat te maken heeft met anders, minder, of gezonder eten. Niet? Chapeau! We zijn trots op je! Staat het er nou wel op? Goed nieuws! Kijk maar :

 

 

 

Hou je niet van boerenkool? Geen probleem. OP tweede kerstdag mag je ook best iets anders eten hoor 😉 Daar gaat het hier namelijk niet zozeer om… het gaat erom dat je eens wat minder streng tegen jezelf bent, op een goede manier 🙂 Want alles rondom eten zomaar loslaten en eten wat er in je gezichtsveld komt? Dat is natuurlijk ook niet helemaal handig. Stel je voor dat je tegenover een snackbar woont 😉

 

Door alle diëten en regeltjes, afslankprogramma’s en goeroe-boekjes weten heel veel mensen überhaupt niet eens meer wat ze nog kunnen of mogen (of zelfs moeten) eten. Zo lastig. ZIjn het nou die eiwitten, de koolhydraten, of toch de vetten die niet meer mogen? Geen brood, wel pindakaas, 6 eieren per dag, wel fruit, geen fruit, veel groenten maar geen aardappelen… pfff… je hebt er een dagtaak aan. Als jij helemaal lekker op gewicht bent en jouw eetpatroon daar helemaal bij klopt: gefeliciteerd! Wat heerlijk! Voor al die anderen die nog op zoek zijn: doe eens wat anders dan afgelopen jaar! Dus niet de weegschaal als leidraad, maar je (boeren)verstand. Inmiddels weet je waarschijnlijk allang hoeveel calorieën er overal in zitten en hoe lang en hard je moet rennen, strijken of snowboarden voordat die er ook weer af zijn.

 

Even een heeeul grappig filmpje met wat tips over hoe dat ook anders kan: eten 😉

 

 

Misschien niet erg praktisch om zo te eten.. handiger zijn vragen als: Wat vind je nou echt lekker? Welke dingen eet je zonder ze echt te proeven en zou je makkelijk kunnen laten staan? En wat vind je qua bewegen echt leuk om te doen? Combineer die twee en je komt echt al een heel eind! En moeten er echt serieus wat kilo’s af, tuurlijk is het dan belangrijk je goed te laten begeleiden en te zoeken naar iets dat echt bij jou past. Kijk daarbij wel of je vooral het gevoel in je lijf leidend kunt laten zijn, in plaats van die eeuwige weegschaal. De volgende oefeningen helpen je om wat milder en liever in je eigen lijf te zitten. Compassie te hebben; dus ook te zien wat je lichaam allemaal voor jou doet, in plaats van er alleen maar op te mopperen en kritisch naar te kijken. Probeer maar!

 

Compassie voor het Lichaam

 

Compassievolle Bodyscan

 

 

Misschien nog leuk om even naar het onderstaande te kijken… er zijn heel veel trucjes en simpele manieren om minder te eten, zonder jezelf direct alles te moeten ontzeggen. Een kleiner bord gebruiken bijvoorbeeld. Dingen die je erg lekker vindt niet in het zicht leggen of niet eens in huis halen. Chips in een bakje doen in plaats van uit de zak gaan zitten bankhangen (die zak gaat leeg; we eten gemiddeld 92% van wat we ZIEN ook op!) Maar ook: met aandacht eten. Daarom ook de vraag hierboven: wat vind je nou echt lekker? Heel veel dingen schuif je naar binnen zonder ze echt nog te proeven, ruiken, bekijken. Wat als je dat nou eens wat meer zou gaan doen? ECHT goed kijken, ruiken, proeven. Scheelt heel veel!  Het kan allemaal helpen om die focus op je gewicht er wat af te halen. Goed punt voor 2018 (je mag ook meteen beginnen hoor 😉 ) dus: stop met diëten, ga met aandacht en je boerenverstand eten!

 

 

 

We lezen hier, via de mail, of op Facebook heel graag weer wat jij hiervan vindt!

 

Tot morgen!

 

Liefs, Naath & Jeroen