GELUKKIG NIEUWJAAR!!!!!! En welkom in 2018: het jaar waarin we eindelijk eens ECHT gaan doen in plaats van alleen maar plannen maken, ons hoofd aan het werk zetten en van alles gaan bedenken… We gaan VOELEN! En ZIJN! Mooie woorden voor dit jaar! HATSeflats!

 

En tja… we zitten op de laatste dag alweer! Dát ging snel! Deze laatste dag heeft alles te maken met jezelf op nummer 1 mogen en durven zetten, zonder jezelf daarbij een egoïst te voelen of bang te zijn dat je anderen tekort doet. Jij op 1 maakt juist dat je er ook extra goed voor anderen kunt zijn!

 

Dit filmpje vonden we hiervoor wel lekker illustratief 🙂 (En gewoon heel grappig, ook nog! ) Kijk maar even…

 

 

 

Naath gaf een aantal jaar Mindfulkids-lessen op basisscholen en stelde dan altijd een belangrijke vraag: “Wie is de aller-, allerbelangrijkste persoon in jouw leven?”

 

Ze werd iedere keer weer verbaasd door de antwoorden. Geregeld stond er al een rijtje van 20 namen op het bord (waaronder: papa, mama, zusje, de hond, broertje, vriend(innet)je, opa, oma, oom, tante, de buurvrouw, de juf, Nathalie (nu even als juf dus), de meester, God, Jezus (christelijke school), de hamster, de bakker…) voordat er iemand zei: “Eigenlijk… ikzelf…?” (ja, met een vraagteken, duidelijk hoorbaar. Twijfelend, want dat kon toch zeker niet het antwoord zijn waar Naath op zat te wachten?) Ja! Dat wilde ze graag horen!

 

Het was soms best heftig als het erg lang duurde voordat één van de kids deze briljante ingeving kreeg. Het zegt natuurlijk enorm veel. Wat krijg je mee? Wie vinden jouw ouders de meest belangrijke persoon? Het raakte Naath echt. Ouders vinden namelijk bijna altijd per definitie hun kinderen het allerbelangrijkst. En dat is natuurlijk ook hartstikke logisch. Ze vergeten alleen soms zichzelf in alle hectiek en de gekte van de dag. Want na de kinderen zijn daar de ouder wordende buren, de dementerende vader, de vriendin die net ontslagen is en zo zijn er nog honderd anderen te noemen. De kinderen op hun beurt noemen dan dus weer niet zichzelf meteen als belangrijkste persoon, ondanks dat ze dit waarschijnlijk van hun ouders wel zo ‘meekrijgen’. Ze kopiëren eigenlijk het gedrag van die ouder: ook zij vinden anderen belangrijker dan zichzelf.

 

Het is niet egoïstisch om jezelf als eerste te noemen. Het betekent namelijk helemaal niet dat anderen niet belangrijk zijn. Het betekent alleen dat je heel goed doorhebt dat je alleen voor anderen kunt zorgen, van anderen kunt houden, als je van jezelf houdt en voor jezelf zorgt.

 

Resumé: Je kunt pas vriendelijk of lief voor een ander zijn als je eerst weet wat jezelf nodig hebt. Je mag jezelf best aardig vinden en dat verdien je zelfs! Veel mensen zijn zooo f*cking kritisch en zelfbewust. De dingen die zij soms tegen zichzelf zeggen…! Als een willekeurige voorbijganger diezelfde dingen tegen ze zou zeggen dan zouden ze vragen of die persoon wel helemaal goed bij zijn hoofd was. Maar ondertussen. (“Waarom doe ik nou zo raar? Wat ben ik toch een stom (dat mag ook ‘dik’, ‘lelijk’, ‘onaardig’ enzovoort zijn) mens!”)

 

Vriendelijk zijn voor jezelf. Omdat je dat waard bent en verdient. We zeggen het vaker, klopt. Maar als zelfs de kinderen daar zo naar moeten raden, dan is er blijkbaar nog genoeg werk aan de winkel. En kunnen we het dus niet vaak genoeg herhalen. Kijk maar 🙂

 

 

Maak nu maar eens even jouw eigen lijstje van belangrijke mensen in je leven. Sta jijzelf in jouw Top 10? Nummer 10 in onze F*CK-IT-Lijst is natúúrlijk:

 

 

 

 

Je bent zelf verantwoordelijk voor je gezondheid, welzijn en geluk. Als jij niet lekker in je vel zit, dan maak je onhandiger keuzes en ben je ook voor je omgeving niet altijd even leuk. Dus zelfzorg is essentieel en Me-time nemen is daar een heel belangrijk onderdeel van. Als jij kunt observeren hoe het met je gaat, de apen bij de ander laat, goed voor jezelf zorgt en lekker in je vel zit, dan geniet je omgeving daar automatisch van mee! Niks egoïstisch aan dus; je doet het juist ook voor de mensen om je heen!

 

Ik-tijd nemen is belangrijk en een heerlijk voorrecht. Je moet namelijk wel voor jezelf zorgen om ook voor anderen te kunnen zorgen. Maar ook: van jezelf houden om van anderen te kunnen houden. Of zoals Harrie Jekkers al zong: “Wie van zichzelf houdt, die geeft pas echt iets kostbaars als ie ‘ik hou van jou’ tegen een ander zegt”. Hier nog even dat geweldige liedje een keer:

 

 

Hoe je dit doet? Er zijn een aantal mogelijkheden. Plan in je agenda bijvoorbeeld ‘ik-tijd’ in. Anderen kunnen dan geen afspraak met je maken; je bent al bezet. Om iets leuks, belangrijks, rustigs of geweldigs met de belangrijkste persoon op aarde te doen: Jezelf!

 

Maar je kunt ook de onderstaande ingesproken oefeningen geregeld beluisteren. Het zijn meditaties waarin je vriendelijk voor jezelf bent en jezelf zelfs lieve woordjes toe fluistert, misschien wel zoals je tegen een geliefde zou doen. En nu ben je dan dus even je eigen grootste liefde. Wow. Tijdens dit soort oefeningen ben je heel bewust vriendelijk en wat zachter voor jezelf (denk maar aan die onaardige dingen die je soms tegen je zelf zegt. Deze mogen best wat minder.) De eerste oefening gaat over jezelf ‘vergeven’. Niet letterlijk, maar je gaat wel ervaren hoe het is wat minder streng voor jezelf te zijn. Te voelen hoe het is om jezelf ‘oké ‘ en gewoon goed genoeg te vinden. Je doet wat je kunt, toch?

 

En dan even over de tweede oefening: die gaat over zelfcompassie. Mensen oefenen al minstens vijfentwintig eeuwen met deze  ‘Metta’, oftewel ‘mildheidmeditatie’. Ze noemen het ook wel ‘meditatie op liefdevolle vriendelijkheid’. In de formulering merk je ook dat het best ‘oud’ is allemaal. Zo kan je jezelf een aantal standaarddingen toewensen tijdens het doen van deze meditatie. Dingen als: ‘Moge ik vrij zijn van angst’, ‘Moge ik me geborgen voelen’, of ‘Moge ik gezond zijn’. Of bijvoorbeeld: ‘Moge ik gelukkig zijn’, of ‘Moge ik in vrede of met gemak leven’. Je kunt dit natuurlijk heel goed zelf aanpassen en een ‘wens-op-maat’ gebruiken en jezelf iets toewensen dat voor je gevoel op dit moment beter bij je aansluit. Mildheid, of lef, of rust of liefde. Of als je weet dat de wens ‘Moge ik gezond zijn’ te hoog gegrepen of niet haalbaar is, dan kun je jezelf ook iets toewensen in de trant van ‘Moge ik zo fit mogelijk zijn’.

 

Misschien vind je deze woorden prima, herkenbaar, fijn ook om te zeggen. Belangrijk is dat, als je hiermee aan de slag gaat, je een wens gebruikt die op dit moment acceptabel voor je is en die iets zegt over wat je best wel goed in je leven zou kunnen gebruiken; iets dat je jezelf echt toe zou willen wensen. Als de woorden ‘moge ik’ te plechtig of ouderwets voor je zijn, dan kun je het ook verwoorden als ‘Ik wens mezelf geluk’, ‘ik wens mezelf liefde toe’, of ‘ik hoop dat ik wat meer rust vind’. Kijk zelf maar wat goed bij jou aansluit.

 

Waarschuwing! Je kunt tijdens deze meditatie ontroerd raken of een diep gevoel van geluk ervaren. Dit is niet standaard! Maar als het gebeurt: schrik er niet van, het hoort erbij. Misschien is het wel de eerste keer dat je op deze manier dingen wenst voor jezelf. Is dus helemaal oké als het je raakt. Gewoon een doos tissues in de buurt houden of de Fisherman’s friend de schuld geven. En als het je niets doet: ook prima! Herhaal ‘m dan gewoon eens een paar keer want we stoppen natuurlijk niet voor die traantjes komen hè? 😉

 

De intentie alleen al om jezelf wat vriendelijks toe te sturen heeft al iets helends, iets heilzaams. Misschien merkte je dat ook al tijdens de innerlijke kind oefening. Je wordt er wat zachter en milder van en staat meer ‘open’ voor al die emoties. Doe de oefeningen maar eens en kijk zelf wat je ervan vindt.

 

Jezelf vergeven

 

Compassie voor jezelf

 

En dan zijn we aan het eind van de 10 dagen gekomen… jammer hè? We zijn wel heel erg benieuwd naar welke van de 10 bij jou het meest ‘binnen kwam’. En ook: naar wat er volgens jou nou nog ontbrak in onze Top 10. Wat ga jij dit jaar nog laten? Wat mag er op jouw F*CK-IT-List? Stuur je ons jouw top 10? Daar mogen dus ook delen uit onze top 10 tussen zitten… maar misschien heb jij ook heeeele andere ideeën? Deel het! Hier, via de mail, of op Facebook. Gaan we nog iets mee doen 😉 Wacht maar af! Dit was in ieder geval die van ons:

 

 

Je kunt ‘m hier ook downloaden, mocht je ‘m willen uitprinten en op de koelkast plakken 😉

 

We zijn benieuwd naar jouw extra input, dank je wel alvast!!

 

Voor nu: Hopelijk heb je het naar je zin gehad (wij in ieder geval wel!) en begint 2018 SUPER-goed voor jou met de tips en oefeningen van de afgelopen dagen.

 

Dikke liefs EN knuffels,

Naath & Jeroen