manage jij jezelf nog een beetje?

Zorg jij, als manager, nog wel voor jezelf?

Herkenbaar?

  • Zit jij in je ivoren torentje en wordt er over jou gepraat als ‘die manager met die grote auto die alleen maar op papier nieuwe plannen zit te schrijven die toch nooit doorgaan’?
  • Voel je constant die spagaat? Verantwoordelijkheid voor ‘de baas’ en voor de mensen op de werkvloer… en is dat steeds lastiger te combineren?
  • Komen ‘jouw’ teamleden niet naar je toe als ze ergens mee zitten? Laten ze het te hoog oplopen waardoor ze uiteindelijk òf opstappen, òf ziek worden?
  • Heb jij vakanties en vrije dagen echt heel hard nodig om weer op te laden en los te komen van je werk? (En lukt dat ook zo goed als je zou willen?)
  • Voel jij aan alles dat je dit werk echt heel leuk vindt maar er door al het gedoe omheen geen zin meer in hebt?
  • Ben je eigenlijk gewoon helemaal op maar blijf je staan omdat je bag bent voor wat er gebeurt als jij óók nog weg valt?

Als je alleen al bij één van deze vragen een ‘JA’ voelt dan wordt het hoog tijd voor Kwartjes. En daarmee: tijd voor jou.

Als manager in de zorg heb je eigenlijk maar een raar plekje. Met veel verantwoordelijkheden, taken die soms ronduit tegen alles waar jij voor staat in gaan en je hangt er vaak een beetje tussenin.

Je wordt verwacht te doen wat de organisatie (jouw leidinggevende) van je verwacht, en tegelijk moet je menselijk, bereikbaar en open blijven voor de mensen waar jij leiding aan geeft.

Zeker in deze tijd is het een hele klus. Eentje waarbij muurtjes en maskers soms nodig lijken te zijn om te blijven staan. Wat een enorme spagaat iedere dag weer! Je wil er zijn voor de mensen op de werkvloer, en dat lukt lang niet altijd op de manier waarop jij dat zou willen.

Wij zien meer en meer managers die van binnen helemaal òp zijn… En van buiten doordenderen. Overleven.

Wat als jij als manager nou eens even stil mag staan bij jezelf? Bij wat je ervaart en voelt? Je hart mag luchten en vooral.. weer laten spreken? Wie zou(den) daar, behalve natuurlijk jijzelf, het meeste voordeel van hebben?

Hervaren. Het kan en het mag bij ons. We zien, horen, snappen en voelen je! Wij zijn haven, reddingsboei en baken tegelijk. Direct aan het strand, dus meteen lekker uitwaaien. Hoofd leeg. Rust. Aan toe? We zijn er.

Jij komt lekker een ochtend of middag naar zee… Of: wij komen naar jou toe. Het maakt ons niet uit waar we heen moeten, als we je maar kunnen gaan laten Hervaren hoe ongelooflijk simpel het is om jouw eigen ‘tingeltje’ weer te gaan volgen. Te Hervaren. Zodat jij weer gaat ervaren, delen en doen.

 

Ervaren begint met voelen. Iets dat vaak als eng, raar, spannend of stom gezien wordt. We stoppen ons gevoel weg. Negeren of ontkennen het. Terwijl het juist de basis is van waaruit jij ECHT kunt gaan delen wat je wil. Om dat vervolgens ook te gaan doen. Daarmee ben je in één klap betrouwbaar en veilig voor je collega’s, cliënten, werknemers … en jezelf!

“Ik krijg zelf weer energie wanneer ik in gesprek ga met de medewerkers die bij jullie dit traject volgden. Heerlijk om te ervaren dat het ècht anders kan. De sprankel is weer terug en de gesprekken kloppen nu ècht: wat we ervaren delen we. En daarna gaat het doen als vanzelf. Dit gaan we absoluut breder in de organisatie doorvoeren!”

Manager

Van binnen naar buiten. De enige wijze om echt te doen wat je wilt doen. Zuiver en puur. A zeggen, A doen. Dat geeft 100% vertrouwen. Dat is ook de basis van waaruit wij met Kwartjes werken. Altijd van binnen naar buiten. Leef! Leef wat je ervaart, deelt en dus ook doet. Congruent handelen op ieder moment.

Congruent handelen creëert vertrouwen en veiligheid. Weten waar je aan toe bent, want ervaren, delen en doen zijn 1. Opgelijnd. Dan klopt het! Voor jou èn voor de ander!

 

Ik had een burn-out en was bezig eruit te krabbelen, maar ik merkte dat ik niet goed genoeg voor mijzelf zorgde. Ik was al wel weer aan het werk, maar ik was nog erg vermoeid, had grote geheugenproblemen en mijn creativiteit was ver te zoeken.

Via een regulier traject kwam ik geen stap verder. Degene probeerde me wel te helpen, maar ze keek niet voorbij mijn maskers en kwam niet tot de kern van de problemen.

Nathalie en Jeroen lieten mij heel liefdevol mijn maskers en valkuilen zien. Ik leerde mijn eigen makers herkennen en ik begrijp nu waar bepaald gedrag vandaan komt. Ik zorg beter voor mijzelf.

Ik ben veel relaxter geworden en laat me niet meer zo snel gek maken. Daardoor kan ik beter tegen stress. Eerder nam ik alles veel persoonlijker op. Nu doe ik dat niet meer. Ik ga weer met plezier naar mijn werk toe en geniet nu meer op mijn werk.

Deze aanpak komt veel beter en sneller tot de kern van de problemen en geeft nuttige oplossingen. En hoe beter medewerkers/werknemers in hun vel zitten, hoe beter ze hun werk kunnen doen.

Wat als er met iedereen die er nu werkt echt wel een ommekeer te creëren is? Dat iedere medewerker vanuit het hart en vanuit de eigen kwaliteiten mag gaan handelen? Met vertrouwen en een grote mate van (eigen) verantwoordelijkheid?

In dit hele proces kunnen wij als Kwartjes onze specialiteit inbrengen; hoe kom je tot je kern, je eigenheid en het hart en hoe bouw je vanuit die kern verder als individu, team, woongroep, afdeling, MT en zelfs directie? Wat is het congruente geluid van ieder persoon op zichzelf en voor de hele organisatie? Waar staat het voor en wat deelt men vanuit het hart?

Wij ervaren bij medewerkers vaak een openheid die enorm stimuleert tot contact. Er is meestal vriendelijk contact op een laagdrempelige wijze. Wel is er ook vaak een enorme twijfel in het doen. Angst in handelen en ‘mag ik zelf beslissen’. De verantwoordelijkheid die ze wel voelen, wordt (om diverse redenen) niet genomen. Of wordt ervaren als ‘mag niet’. Bureaucratie in het aanvragen van hulp of in het plannen van zaken voor de eigen woning(en). Veel, héél veel schakels.

Ook zien we veel medewerkers (op alle niveaus) handelen op basis van aangeleerd gedrag. ‘Zo hoort het’. Opgelegd door ‘specialisten’ of ‘aangeleerd op school’. Maar is het wat de cliënt nodig heeft? Is het wat de collega nodig heeft? Is het wat ze zelf willen of nodig hebben? Als er verschil is tussen de handeling en dat wat er echt wordt uitgestraald (wat ieder mens feilloos aanvoelt) is er voeding voor wantrouwen en onveiligheid.

“Doormiddel van mijn traject bij Kwartjes ben ik weer in contact met mij. Ik voel me terug in balans en ervaar dit met mijn dierbaren om mij heen. Vanuit deze positie kan ik weer ondernemen, groeien en investeren in mijzelf. Iets wat ik voorheen niet meer zag gebeuren. Het kwartje is gevallen en ik ervaar dat ik met deze kennis ook de nieuwe hobbels op mijn pad kan verwerken. Dit is geen tijdelijke hulp maar een levenservaring die ik als een sterke basis gebruik om goed voor mijzelf te zorgen. Ik ben trots op mijzelf dat ik dit heb gedaan en erg dankbaar voor wat ik heb gekregen. Dit gun je iedereen.”

Robin

Begeleider

Confronterend maar zeer verhelderend! “Al jaren werkzaam in de zorg met hart en ziel en toch vastlopen. Zo erg dat een flinke burnout niet uitbleef. Toen kwam Kwartjes op mijn pad en o jee wat zijn er veel gevallen. Zonder oud zeer op te rakelen (dat was al zo vaak gedaan) kreeg ik inzicht in ingesleten patronen. Confronterend maar zeer verhelderend! Dankzij Naath en Jeroen sla ik een nieuwe weg in. Nog wel met vallen en opstaan , maar bewuster en met gevoel. Wetend dat goed voor jezelf zorgen niet egoistisch is. Hartelijk dank beide 🙂

Anneke

Begeleidster

Kwartjes is DE spiegel op congruent handelen om veiligheid en vertrouwen te creëren. Voor de cliënt, voor de medewerkers en door de medewerkers. De balans tussen hart en hoofd. Vanuit passie presteren. Echt werken vanuit de kern, om vanuit daar puur naar buiten te treden. De juiste mensen voor de cliënt. 100% passend bij de organisatie. Synergie in alles wat het doet, met zo een maximaal resultaat: zorgen voor elkaar!

Medewerkers, teams en leidinggevenden van:

  • ’s Heeren Loo
  • Humanitas
  • Parnassia
  • De Twentse Zorgcentra
  • Ambiq
  • Rabobank
  • Holland Media Groep
  • Novotel
  • Randstad
  • De Woonplaats
  • RadarUitvoering
  • MTD Products
  • de Trias-groep
  • MN

wisten ons al te vinden!

Tijd voor jou?