Leve(n)de ervaring, in het bedrijfsleven.

Leve(n)de ervaring, in het bedrijfsleven.

Als leidinggevende heb ik talloze sollicitanten mogen ontmoeten. Met de mooiste papieren vol bewijzen van kennis. Ik kon er altijd mooi mijn beeldscherm mee ophogen. Dat was ook het enige wat ik er mee deed. Die kennis geloofde ik wel. Als het er al was, dan was het handig, als het er niet was dan was het te leren.

Ik zocht ervaring, met mensen. Hoe handelden zij? Was wat ze zeiden ook wat ze deden? Stonden zij in voor zichzelf, met eigen verantwoordelijkheid? Konden ze bij hun gevoel en vanuit daar verbinden en samen werken (leven)? Paste de mens in het team wat er al was? Of kon het een vastgelopen systeem juist verrijken en openbreken?

Ervaren mensen, die zocht ik altijd. Met lef om meer te gaan ervaren. Vanuit die ervaring te gaan doen en delen met de omgeving. Voor mij de sleutel om voeding in een systeem te blijven geven. Anders was het ten dode opgeschreven. Leven in het bedrijf houden.

Ik ervoer wel dat mijn blik op het leven binnen het bedrijf ‘redelijk anders’ was dan de gedachten van mijn collega’s in het bedrijf. In datzelfde bedrijfsleven heb ik dan ook niet mijn plek meer kunnen vinden. Het was letterlijk hoofdzakelijk het hoofd wat leidend was. Ik kon naar mijn ervaring niet meer op mijn eigen wijze leidinggeven.

In een wereld waarin ervaring gevraagd wordt, maar het hoofd regeert ontstaan ook de mooiste tegenstellingen. Waar passie gevraagd wordt en er gezocht wordt naar de ‘why’, maar waar kennis macht is. Ervaring op doen door over zaken na te denken?

Ervaren, passie en inspiratie vinden voor mij de basis in het gevoel. Dat is met het hoofd niet te begrijpen. Die tegenstelling brengt onrust, geeft een verwarrend gevoel en creëert zeker geen vertrouwen. Wat nu juist de basis is om te gaan ervaren. A zeggen en B doen maakt iets of iemand onbetrouwbaar. Je kan er niet van op aan dat wat hij zegt ook doet.

Dit hoorde ik toen al en hoor ik nog steeds vaak:

“Pas als je het snapt ga je doen. Wel foutloos he! Want de klant verwacht foutloze bediening. Maar durf fouten te maken, daar leer je van”

“Maar neem wel je verantwoordelijkheid en durf te doen. Empowerment”

“Doe ervaring op en snel een beetje”

“Efficiency en effectiviteit zijn een vereiste, alleen zo gaan we echt kunnen veranderen. Ps, dit is onze nieuwe verandermanager”

“Wij gaan op zoek naar ‘onze why’, dat is wat de klant van ons vraagt. Daarom beginnen we morgen met een nieuw veranderprogramma”

Bakken met geld gaat er naar ontwikkelen van kwaliteiten, op basis van de functieomschrijving en is er een zeer beperkt budget voor persoonlijke ontwikkeling.

 

Stop hier alsjeblieft mee.

 

Stop met al die bizar verwarrende signalen aan al je medewerkers. Vraag je hen om eigen verantwoordelijkheid te nemen, voedt dat dan door mensen het zelf te laten doen, te laten ervaren, te delen met collega’s en zo meer en meer zelf vertrouwen te krijgen.

Verwacht je volgers, zeg dat dan en verwacht dan geen (persoonlijk) leiderschap.

Mogen ze fouten maken, geef dan die ruimte om dat te ervaren. Er van te leren en op basis van de nieuwe ervaringen nieuwe keuzes te maken. Reken ze dan niet af op basis van een foutpercentage.

Schep kaders, maar laat ruimte om te leren. Leid hen door er te zijn als ze je nodig hebben. Maar reken ze niet af op het gebrek aan leiderschap. Jij moet namelijk leiden, niet zij.

Vraag je passie, laat ze dan doen, voelen, ervaren en (be)leven. Reken ze dan niet af op hun fouten op basis van te weinig ervaring.

En kijk in de spiegel, voor ieder moment dat jij als leidinggevende gaat vertellen wat de ander doet. Stel de vraag: doe ik het zelf ook? Handel ik zuiver in wat ik deel, vraag, doe. “Deel ik wat ik ervaar, doe ik wat ik deel?” Dat is samen ervaring op doen. Dat is samen werken, in verbinding. Dat is elkaar voeden om meer en meer te gaan staan voor jezelf en als team.

Het begint bij eigen verantwoordelijkheid en dan vertrouwen. In jezelf en in de ander. Bij het gemis van 1 van deze ingrediënten is leidinggeven zinloos. Ook prima, wees er dan in ieder geval eerlijk over. Tegen jezelf en de ander.

Breng alsjeblieft meer leven in het bedrijfsleven. Heel natuurlijk en super simpel, ervaar maar. Dat is de ervaring waar je verder mee komt, echt!

Heel plezier en successen ermee.

 

Jeroen

Laat een Reactie Achter